Поговоримо про нову редакцію правопису, про зміни та про те, як до них звикнути. 22 травня Кабінет міністрів України ухвалив нову редакцію Українського правопису. І це дійсно історична подія. У соцмережах одразу здійнялася неабияка хвиля обговорень: хтось підтримав нові норми, хтось поставився з обережністю, а хтось виступив категорично проти. У будь-якому разі правопис прийнято, тож нам усім необхідно поступово звикати до нових правил, а вчителям – допомогти звикнути учням. Як це зробити? У нас є для вас кілька чудових лайфхаків!
1. Заспокоїтися та видихнути
Нові правила прийняті та будуть функціонувати, а відкату назад уже не буде. Зрештою, останній раз правопис глобально переглядався ще у дев’яності, тож необхідність оновлення дійсно назріла вже давно. Насправді пропоновані зміни є доволі суттєвими, але не глобальними. Також передбачено перехідний період, тобто ще кілька років нові та старі форми існуватимуть паралельно. Наразі точно відомо, що в найближчі п’ять років у ЗНО ці зміни не враховуватимуться. І зверніть увагу, що деякі слова подані лише як варіанти, наприклад «ірод» та «ирод», які наробили такого галасу. До речі, индика у новому правописі немає.
2. Учити історію мови
Знати про лінгвоцид потрібно. Так, це складна та болюча тема, але заплющуючи на неї очі, ми зовсім перестаємо розуміти масштаби проблеми. Не знаючи історії української мови, ми не зрозуміємо, чому були запропоновані саме такі зміни, і будемо опиратися їм ще дужче. Історія мови взагалі складна річ, особливо для шкільної програми, але ви можете розкрити учням хоча б загальні моменти. Це не тільки дозволить їм зрозуміти, що відбувається із правописом зараз, це ще й просто цікава та дійсно корисна інформація.
3. Грати
Перетворіть вивчення нових норм на захопливу гру, яка буде особливо корисною для старшокласників, які вже встигли запам’ятати багацько правил. Нехай учні знайдуть відмінності між старою та новою редакціями правопису, а потім спробують пояснити їх. Вищий рівень: зануритися в історію мови та знайти факти, які підтверджують логічність (чи навпаки) змін. Узагалі вчителі-мовники зможуть використати безліч цікавих навчальних прийомів! Проведіть справжнє ток-шоу, на якому частина учнів буде аргументовано відстоювати новий правопис, а частина – навпаки. Навчіть дітей критично ставитися до будь-яких змін, скориставшися чудовими методами «Шість капелюхів» та «Плакат думок». А ще для вивчення та закріплення нових правил можна створити
4. Креативити
Що дає нам нова редакція правопису, крім правил та норм? Можливість покреативити! Тож замість того, щоб лякатися змін, скористайтеся ними для вивільнення власного творчого потенціалу. Спробуйте написати невеличке оповідання чи вірш, врахувавши всі зміни. Так, це буде не дуже просто, але ж колись звикати треба, чи не так? І, звісно, запропонуйте учням спробувати самотужки написати такий твір. Адже як навчити, як не на практиці? А потім візьміть будь-який вірш улюбленого поета (тільки не Стуса чи Франка, бо в них якраз «мітів» та «фіялок» достатньо) та спробуйте «перекласти» його відповідно до нових правил. Як би зазвучала ваша улюблена поезія тоді? Подобається чи ні? А чому? Відповіді на ці запитання можуть виявитися надзвичайно корисними.
5. Запитати учнів
Запитайте, як вони ставляться до змін, чи знають, що буде у новій редакції (до речі, нагадайте їм, що допоки правопис не опублікований, стверджувати, що там точно є ті чи інші зміни, некоректно), що думають із приводу реакції соцмереж та як реагують самі. Повірте, діти можуть вас здивувати! Таке опитування може перерости у дискусію чи у твір/статтю/інтерв’ю. А що може бути корисніше для учнів, ніж тренування в умінні вести дискусію, наводити аргументи та правильно формулювати власне висловлення? І головне – не хвилюйтеся! |